Nærmere 70 personer var digitalt tilstede for å høre Jawad Azademehr, gründer og daglig leder i Sirkular Gjenbruk, fortelle NAV-ansatte i Bærum kommune hvordan han jobber med å få folk i arbeid i sin egen bedrift, Sirkular Gjenbruk. Bedriften reparere hvitevarer til gjenbruk, og samarbeider tett med NAV i Bærum, produsentansvarsselskapet Norsirk, elektrokjeden Power, Renovasjons- og Gjenvinningsetaten i Oslo og Renovasjonsselskapet i Drammensregionen.
Godt samarbeid
Kristin Gressberg fra NAV i Bærum var raus med lovordene om samarbeidet. Hun trakk frem hvordan gründeren og arbeidsgiveren har stilt krav til de han etter hvert har ansatt, samtidig som han har vært god til å tilrettelegge for de som har hatt behov for det. -Dersom noen har hatt problemer med å stå opp om morgenen, har budskapet tilbake til mine ansatte vært at arbeidsdagen kan fylles når man selv vil – mellom klokka 07 og 19. Dermed er det rom for å komme senere på jobb, forteller Jawad, som også har vært tydelig på at de han har ansatt, også må levere.
Bruker NAV som rekrutteringsselskap
-Min motivasjon er å se at mine ansatte har det fint, sier gründeren. Han har tidligere jobbet på krisesenteret i Bærum, og har helt klare oppfatninger av at i familier hvor de voksne har arbeid å gå til, der går det bedre. -Jeg er ikke i tvil om at å ha en jobb er viktig for selvfølelsen, sier Jawad. - Å være ansatt et sted er viktig. Å få sin egen lønn. Derfor er han også klar og tydelig på at dersom andre bedrifter ønsker å samarbeide med NAV, så bør det være for å kunne ansette de man tar inn.
Jeg skal ikke ansette folk med fagbrev. De med fagbrev er der de skal være. Jeg skal ansette folk som trenger hjelp til å løfte seg, til å kunne se muligheten til å få et fagbrev. Til å komme seg opp og videre. De er det jeg skal ha inn til Vollebekk og Sirkular Gjenbruk. - Jawad Azademehr
Begeistret publikum
Det kom mange gode tilbakemeldinger i retur etter at Jawad i Sirkular Gjenbruk fortalte om hvorfor og hvordan han jobber med de ansatte hos seg. Mangfold og integrering er viktige nøkkelbegreper, språkopplæring og krav om å levere på jobben. Samtidig som han også la fremtidsplaner for de han rekrutterer og ansetter. Han avslutter med følgende; - Målet er at mine ansatte skal bli headhuntet til de store. Til Miele, BSH og de store verkstedene. Det er nemlig mangelvare på elektroteknikkere med fagbrev, og gjennom å starte hos meg får de både en god introduksjon til norsk arbeidsliv og en utdannelse med på kjøpet.