‘Miljøvennlig’, ‘klimanøytral’, ‘resirkulerbar’, ‘bedre for miljøet’ – hvilke bærekraftsbegrep kan brukes om emballasje, og hvilke bør unngås eller brukes forsiktig for de som ikke vil drive med grønnvasking?
Det kan virke som om det er opp til produsenten å velge bærekraftsbegrep, men faktisk reguleres det av lov, forskrifter og veiledere fra både EU og Norge. Derfor er det viktig å sikre at bærekraftspåstandene som skrives på emballasje både er lovlige og gir riktig informasjon til forbrukere.
Hva kan du som importør eller produsent av emballasje og/eller emballerte produkter gjøre for å sikre at forbrukerne ser at emballasjen din er miljøvennlig og samtidig kvitte seg med avfallet i tråd med miljøkravene?
Råd:
Generelle råd som gjelder for både påstander, symboler og bilder:
Begrepsbruk:
– kombiner slike begrep med sorteringspiktogrammer for å fortelle hvor emballasje skal kastes.
Gi relevant informasjon til forbrukere, ikke bruk påstander om noe som er allerede lovpålagt, om noe som ikke er bedre enn sammenlignbare produkter på markedet og noe som ikke er aktuelt for et gitt land. Dette er villedende markedsføring.
Reguleringer
Det kan være krevende å navigere i lovverket rundt miljøpåstander. Her er en oversikt over direktiv, veiledninger og lover som angår ‘grønn’ markedsføring.
I EU:
NORSIRK er godkjent som produsentansvarsselskap på EE-produkter, batteri og emballasje.
NORSIRK er sertifisert etter
– ISO 9001 og ISO 14001
– Avfallsforskriftens krav av DNV GL
NORSIRK AS
Innspurten 1A, 0663 Oslo
Telefon: +47 4000 4201
E-post: adm@norsirk.no
Gjennom et utstrakt samarbeid med ledende aktører sikrer vi høy kvalitet i alle ledd av våre leveranser.