Norsirks kunder gjør et viktig arbeid når de jobber med å optimere emballasjen de benytter, sier Stig Ervik, administrerende direktør i Norsirk. Han påpeker at mer gjenvinnbar emballasje samt det å blande inn resirkulert materiale i emballasjen, er viktig for å lykkes med norske myndigheters samt EUs mål om sirkulær økonomi.
Pålagt å jobbe med optimering
Hvert år samler Norsirk inn data fra produsentansvarskundene de har på emballasje, analyserer dataene og sender en rapport til myndighetene om optimeringsarbeidet som gjøres. Alle som setter emballasje på det norske markedet, er pålagt å søke å forbedre emballasjen som benyttes. Det kan gjøres blant annet gjennom å redusere mengden emballasje som benyttes, designe på nye måter for mer gjenvinning, bruke resirkulerte materialer, sørge for god og riktig merking for bedre kildesortering – samt kritisk kutte unødvendig emballasje.
Krav til leverandørene
Årets rapporterte data viser at flere setter krav til leverandørene de benytter. Det er en økning på 11% fra året før. Svært mange av Norsirks kunder importerer varer og produkter, det er ikke snakk om produksjon i Norge. Dermed vil leverandørpåvirkning være en viktig del av arbeidet som gjøres for å optimalisere emballasjen.
Hva gjør andre brands?
I Norsirks emballasjeoptimeringsrapport finner du statistikken som er oversendt direktoratet, samt kundehistorier om optimeringsarbeid fra forskjellige kunder av Norsirk: Felleskjøpet, IKEA, Motek, Kaffebryggeren, Rusta, TGR og Biltema har alle delt egne tiltak.
Tilgjengelig for alle
Rapporten ligger på Norsirks nettsider og kan leses som PDF av alle som ønsker det. Siden arbeidet med optimering ikke er et veldig synlig arbeid som får mye oppmerksomhet, deler vi med alle som kan ha nytte av innholdet, eller som kan hente inspirasjon til å utføre egne tiltak.