Som nyansatt i Elretur AS er jeg noe overrasket over det manglende fokuset på besparelser ved innkjøp av produsentansvarstjenester. Alle andre steder skal tjenester på anbud, og slik burde det være også ved kjøp av produsentansvar.
Som fersk i bransjen er det overraskende å høre snakk om «bransjetilhørighet», «mangeårige relasjoner» som man nødig vil bryte opp, ja «fine seminarer med god lunsj» har til og med blitt nevnt. At dette skal være begrunnelser for ikke å gå for tilbud som ville medføre besparelser i størrelsesorden 1 million kroner, er svært overraskende.
Vi i Elretur mener at konkurranse er sunt for markedet. I et marked med kun en tilbyder vil det være få incentiver for forbedringer og innovasjon. Konkurranse er et viktig virkemiddel for å få høyere produktivitet i næringslivet. Ved økt konkurranse, vil kampen om kundenes preferanse drive aktørene til å overgå hverandres tilbud gjennom tiltak som gir kvalitetsutvikling, prisreduksjon eller leveringsforbedring. Dette vil komme kunden til gode gjennom besparelser, dersom man også velger å legge ut produsentansvarstjenester på anbud.
Jeg håper at jeg gjennom mitt første arbeidsår med produsentansvar greier å snu noen av holdningene rundt innkjøp av produsentansvarstjenester. Alt annet vil i grunn være en fallitterklæring for bransjen - for det viktigste er vel bunnlinja?
Shan Younis – KAM – Elretur AS shan@elretur.no / 9118 1230