Aktuelt | Norsirk

'- Tilsynet var en positiv opplevelse

Skrevet av Simen Berg | 11. februar 2019 23:00:00 Z

Ordene «Tilsyn fra Miljødirektoratet» kan få det til å gå kaldt nedover ryggen på de fleste. For en Norsirk-kunde ble det en nyttig og lærerik gjennomgang.

Det er en rekke lover og regler som gjelder for varer som importeres og selges, og det er Miljødirektoratet som påser at disse følges. Norsirk har i 20 år jobbet med produsentansvar på elektroniske og elektriske produkter, og ser at det jevnlig gjennomføres tilsyn.

Les våre tips før du får tilsyn

- Vi garanterer jo for at produsentansvaret blir ivaretatt for kunder våre. Altså at den korrekte andelen av EE-produkter, emballasje eller batterier som importeres eller produseres samles inn som avfall for gjenvinning og gjenbruk. Den delen er grei, men allikevel er det noen punkter på lista som hver enkelt bedrift må sørge for selv, forteller Guro K. Husby i Norsirk.

Ingenting å frykte med gode forberedelser og rutiner

Både varslede og ikke varslede besøk gjennomføres jevnlig, og for en kunde av Norsirk (som foretrekker å være anonym) var tilsynet både pedagogisk og konstruktivt.

- Medarbeiderne fra direktoratet gjennomgikk regelverket grundig, de forklarte hvorfor de var til stede. Og hadde forståelse for at dette ikke akkurat er vårt daglige fokus. I det hele tatt fikk vi mye og god veiledning, så for oss ble dette en veldig positiv og lærerik opplevelse. Jeg har jo all mulig respekt for jobben de gjør når jeg leser om leker til barn som er fulle av gift, sier representanten for en stor, internasjonal aktør.

Jakter miljøgifter

Når Miljødirektoratet kommer på tilsyn undersøker de flere forhold. Produktkontrolloven, produktforskriften og REACH-forskriften handler om å påse at produkter inneholder ikke for store mengder stoffer som er skadelige for miljø eller mennesker. Internkontrollforskriften gjelder går på HMS og gjelder et større spekter av virksomheter. I avfallsforskriften finner man produsentansvaret, som handler om å sikre at det samles inn avfallsmengder tilsvarende det man importerer. Selv om Norsirk altså tar seg av produsentansvaret gjennom innsamling og gjenvinning har alle aktørene en informasjonsplikt som skal oppfylles. Med sine flere hundre tonn EE-avfall innsamlet årlig, betyr det at denne aktøren setter de store mengder EE-produkter på markedet.

- Vi opplevde at direktoratet ikke var opptatt av produktene fra de store leverandørene våre, men heller tok for seg varer fra fire mindre produsenter. For EE-produktet de gjennomgikk handlet det ikke bare om ytre ting som korrekt merking, men også om dokumentasjon i form av produktark fra leverandøren, forteller han.

Informasjonsplikten

Ikke så lenge i forkant hadde Norsirk hatt en gjennomgang av informasjonen importører og produsenter må gjøre tilgjengelig for sine kunder, enten det er i proffmarkedet eller overfor forbruker. I forbindelse med tilsynet ga Miljødirektoratet skryt for informasjonen på nettsidene.

Guro oppfordrer kundene til å ta kontakt for en gjennomgang for å sikre samsvar: - Vi tilbyr alle kundene våre at vi sammen gjennomgår informasjonsplikten som ligger i avfallsforskriften, for å passe på at man møter kravene, eller eventuelt overgår de.

Intern læring og forbedringer

Etter forrige tilsyn i 2016 iverksatte denne kunden flere tiltak, og neste gang Miljødirektoratet kommer, vil de være enda bedre forberedt. Heller ikke ved siste besøk ble det avdekket ikke kritiske feil: Ved siden av ettersendelse av produktdokumentasjon, måtte de kvalitetssikre skriftlige rutiner og den interne kjennskapen til regelverket innen en gitt frist.

- Det er ingen tvil om at folkene fra direktoratet vil at vi skal bli bedre på det vi gjør, og få mer oversikt og kontroll. Det vi tar med oss er at vi for framtiden helt enkelt skal ha enda bedre orden i sysakene. Med andre ord for eksempel kontraktsfeste at produktark skal være tilgjengelige, og ikke minst ha eksakt kunnskap om hvor varene er produsert. Vi må ha mer kompetanse på dette i eget hus, og kjøre egne stikkprøver ut mot leverandørene. Utfordringen med de minste aktørene er at de kan ha manglende rutiner, og da får det følgefeil for oss. Det har tatt tid å få de riktige produktarkene tilsendt, og en av de som ble testet har ennå ikke levert dokumentasjon. Resultatet er at denne nå mest sannsynlig blir kuttet ut som leverandør, sier han.

Her kan du lese Norsirks råd til alle som vil være best mulig forberedt før tilsyn