I desemberutgaven av Ingeniørnytt er produsentansvarsordningen til Elretur grundig belyst for alle som ikke er opplest på dette temaet - og som ønsker å konkurranseutsette og kanskje spare penger på denne tjenesten. For mer informasjon om hvilke tjenester Elretur kan tilby, gå inn på nettsidene til selskapet.
Markeds- og informasjonssjef Guro Kjørsvik Husby i Elretur er intervjuet, og nedenfor er noen av de viktigste sakene fra intervjuet fremhevet. Stikkord er offensiv tilnærming til noe som likevel er pålagt, bærekraft samt forbedring av bunnlinjen gjennom å sjekke markedet.
Tar det fulle og hele ansvar Avfallsmarkedet er i endring. Produsenter og importører vil i fremtiden få større ansvar for miljøriktig håndtering av eget avfall. -De som tar en offensiv tilnærming til dette kan styrke bunnlinjen betydelig, sier Guro Kjørsvik Husby, markedssjef i Elretur.
Importører som tar sitt produsentansvar på alvor -Våre kunder ser bærekraft som en integrert del av sin forretningsmodell. Det er lønnsomt og det er bra for selskapets omdømme. De som tar et aktivt ansvar ligger et hestehode foran alle andre som enda ikke har sett nytten av dette. Når Apple får oppmerksomhet fordi de gjenvinner gull fra egne mobiler, da kobler de produsentansvar og bærekraft sammen på en eksemplarisk måte, sier Kjørsvik Husby, som poengterer at det handler om å redusere kostnader ved å bruke ressurser bedre.
Millioner å spare Mange er knyttet opp i ulike produsentansvarsordnigner, og lojaliteten til tilbyderne er enormt stor. Kjørsvik Husby sammenligner dette som å bli værende hos den dyreste tilbyderen av bank og forsikring, fordi slik har vi alltid gjort det.
Fra Ingeniørnytt nr 10.2016.
Dersom det er spørsmål til intervjuet eller de tjenestene Elretur kan tilby, ta kontakt på adm@elretur.no