Aktuelt | Norsirk

Panten øker dildosalget

Skrevet av Simen Berg | 3. juli 2018 22:00:00 Z

Kondomeriets miljørabatt viser hvordan handelsnæringen på samme tid kan ta samfunnsansvar og øke omsetningen.

- Vi pleier å si at det er to høytider hos Kondomeriet, det er jul og det er sommeren. Med en gang solen titter frem blir nordmenn ekstra yre og vi ser at tallene øker. Det er da alt fra små klitorisvibratorer som kan tas med i kofferten eller på hytteturen, til vibrerende penisringer, sier Dorthea Berge, som har kommunikasjonsansvar hos Kondomeriet.

Handelsvirksomheten har vokst fra å være en liten butikk på østkanten av Oslo, til å være en nasjonal aktør som ufarliggjør og normaliserer rådgivning og kompetanse rundt sexleketøy. Som alle andre produsenter og importører er de pålagt produsentansvar. Dette er i korte trekk et gebyr som alle produsenter og importører må betale før de kan selge på det norske markedet, og Kondomeriet får hjelp til å håndtere dette for elektronikk, batterier og emballasje. Hensikten er å sikre at produktene og emballasjen samles inn og resirkuleres/sendes til gjenbruk.

- Som andre bedrifter har vi et økt fokus på miljø og det er selvsagt at vi skal ta ansvar når vi selger produkter, sier Berge.

Suksess med gebyr

40 prosent av omsetningen til Kondomeriet er sexleketøy for damer; det vil si dildoer, vibratorer, klitorisleketøy og lignende. Alt dette er elektronisk og inneholder som regel også batterier. For å gjøre «gebyret» til en fordel har Kondomeriet stor suksess med sin panteordning. Leketøy for voksne er også EE-avfall.

- Elektroniske produkter skal leveres på avfallsstasjoner eller til forhandlere, men det er kanskje ikke like enkelt å putte intime leketøy oppi kurven til gjenvinning mens andre er til stede. Mange synes det er kjekt å kunne returnere produktene til oss, både fordi det er enkelt men også fordi det er mindre flaut enn å ta dem med til den lokale miljøstasjonen, sier Berge.

I 2017 var det nesten fem prosent av kundene som returnerte el-avfallet enten i butikk eller via kundeservice på nett. Dette for å få billigere produkter da de skulle handle nye produkter.

- Rabatten fungerer slik at når du leverer småelektrisk avfall til oss så får du 20 prosent avslag på en ny vare, sier Berge og kommenterer at kundene er kreative i bruken av ordningen.

- Vi smiler alltid ekstra når det når kunder kommer inn i butikk med havarerte vaffeljern og krølltenger for å kunne benytte seg av rabatten, sier Berge.

Tjen penger på miljøansvaret

- De som tar en offensiv tilnærming til produsentansvaret kan styrke bunnlinjen betydelig, sier Guro Kjørsvik Husby i Norsirk.

Produsentansvarsordningen har skapt et omfattende nasjonalt system for å sikre av avfall havner i riktige kanaler, og avfallsmottakere har ansvar for å bidra til denne kildesorteringen.

- Norge har lenge vært et internasjonalt foregangsland her, og myndighetene er flinke til å utvikle regelverket og sikre at vi tilpasser oss internasjonale krav. Særlig innen elektronisk og elektrisk (EE) avfall utmerker vi oss, sier Kjørsvik Husby.

- Det er kult at miljørabatten til Kondomeriet blir mer og mer populær. Den bringer nye kunder inn i butikken og gjør at kunder som allerede har handlet tidligere kommer tilbake. Lite gleder meg mer enn virksomheter som tjener penger på å ta riktige miljøvalg, sier Kjørsvik Husby.

Ønsker din virksomhet råd til hvordan tjene penger på å være bærekraftig? Fyll ut skjemaet på denne lenka, så tar vi kontakt for en uforpliktende samtale