Norsirk ansetter Stian Holmen som salgsdirektør. - Avfallshåndteringen har på kort tid gått fra å være en praktisk utfordring for de på gulvet i kjelleren til å bli en faktor i de strategiske beslutningene på styrerommet, sier Holmen.
Stian Holmen (51) jobbet nærmest en mannsalder IT-bransjen. For to år siden tok han over ledelsen av salgsavdelingen i Enviropac, som leverer utstyr til kildesortering og gjenvinning. Nå ser han fram til å jobbe med produsentansvar og gode løsninger for den sirkulære økonomien.
- Avfallshåndteringen endrer seg raskt, og jeg tror spesielt at erfaringen min fra paradigmeskiftet innen IT-software fra 80-tallet og fram til i dag vil være nyttig i Norsirk. Vi vil fortsatt se endringer i hvordan tjenestene i bransjen utvikles og selges, og det er en faglig utfordring jeg ser fram til å ta tak i hos den proffeste aktøren på området, som leverer de beste tjenestene til kundene, sier Holmen.
- Vi forsøker hele tiden å se på vår egen virksomhet med nye øyne. Derfor er det verdifullt å få inn Stian, som har vært så tett på kvantespranget IT-bransjen har tatt. Vi gjør vårt for å drive både markedet og politikken i den riktige retningen, og det sier seg selv at vår sektor har store endringer foran seg, sier Ervik.
Norsirk forvalter produsentansvaret for flere tusen norske bedrifter. I korte trekk betyr det at selskapet hjelper alle som produserer eller importerer EE-produkter eller batterier med å få dette tilbake i miljøkretsløpet etter endt levetid. Selskapet har derfor egne nasjonale innsamlingsrutiner der oppgaven er å sikre så høy gjenvinnings- og ombruksgrad som mulig. 96,5 prosent av EE-avfallet Norsirk samler inn gjenvinnes. Ervik påpeker at det i 2019, 20 år etter ordningen kom på plass, fortsatt er EE-avfall på avveie, og ser det som en svært viktig jobb å sørge for å øke innsamlingsgraden.
- Norsirk har praktisert sirkulærøkonomi på EE-avfall i 20 år allerede. Det er naturlig for oss å nyttiggjøre den solide erfaringen og systemene våre når nye muligheter dukker opp. Vi må sørge for at forretningsmodellen er aktuell og leverer det kundene våre etterspør. Fremtiden vil bringe med seg nye krav og regler, avfallsstrømmer og markeder vil endrer seg, og i dag henvender vi oss til en annen type mennesker hos kundene enn for bare 5 år siden. Det krever mye av en salgsorganisasjon, sier Holmen, som gleder seg til å bidra til nye og robuste løsninger for kunder i produsentansvarsordningen.
Guro K. Husby har til nå hatt ansvaret for både salg og kommunikasjon, og gjennom ansettelsen av Stian Holmen, får hun muligheten til å prioritere rollen som kommunikasjonsdirektør helt og fullt.
Sin akademiske bakgrunn har Stian fra økonomiutdanning på BI. Han er opprinnelig fra Oslo, trebarnsfar og fordeler øvrig fritid mellom fysisk aktivitet, sin Harley Davidson motorsykkel og musikkarriere som perkusjonist.