De fleste har kanskje ikke hørt om Norenco, men sjansen er stor for at du har brukt produktene deres. Som en norsk produsent av renholdsprodukter og spesialkjemikalier, tilbyr de alt fra avløpsåpneren Mudin til Optikerenes Brillerens. Vi tok en prat med daglig leder i Norenco, Elise Haukland Bakken, om hvordan selskapet jobber for å ta sitt miljøansvar.
«Helt fra starten har vi hatt fokus på konsentrater», forteller Elise. «Dette er både av økonomiske og miljømessige grunner. Hvorfor betale for å frakte vann når det ikke er nødvendig?» En liter konsentrat kan gi hele 20 liter ferdig produkt, noe som sparer 19 lastebillass per utsending. Det utgjør en imponerende 95% besparelse både økonomisk og i CO2-utslipp.
Norenco vurderer emballasjen hvert år for å finne nye muligheter for optimalisering. I 2023 lanserte de refill-løsninger som har gitt fantastiske resultater. Tidligere solgte de små sprayflasker med brillerens til optikere, men nå tilbyr de også refill-flasker på 500 ml. «Det har vært en stor suksess», deler Elise. Selv om mange var skeptiske til å begynne med, viser det seg at kundene setter pris på den bærekraftige løsningen. «Først var det mange som var skeptiske,» sier Elise, «særlig fordi kundene våre var redde for at deres kunder ikke skulle komme like ofte inn i butikken. Men det viste seg at de ble enda mer fornøyde med refill-løsningen, og responsen har vært nesten overveldende. De som var mest skeptiske har nå blitt de mest fornøyde.»
Norenco har tatt produsentansvar hos NORSIRK siden 2022, noe som har vært et naturlig steg i deres miljøstrategi. «Vi har alltid hatt fokus på å redusere vårt miljøavtrykk, og det å ta produsentansvar gjennom NORSIRK handler ikke bare om bærekraft, men også om å sikre at vi følger regelverket for avfallshåndtering,» sier Elise. «Dette betyr at vi tar ansvar for produktene våre gjennom hele livssyklusen, fra produksjon til avfall. Det er motiverende å se hvordan både våre kunder og forbrukere støtter opp om disse initiativene, og vi ser frem til å fortsette arbeidet med å finne nye løsninger for miljøvennlig emballasje og ombruk.»
Flere undersøkelser viser at forbrukerne ønsker å ta mer miljøvennlige valg, men innkjøpere kan være motvillige til å endre på produktene sine av frykt for redusert profitt. Norenco sin erfaring med refill-løsninger demonstrerer imidlertid at forbrukernes preferanser er i endring.
I NORSIRK heier vi på ombruksløsninger som refill, både hjemme og i butikk. Vi tilbyr webinarer og kurs om de nye kravene rundt ombruk og påfyll. Ta gjerne kontakt med oss hvis du vil vite hvordan din bedrift kan implementere mer ombruksemballasje.
Bli med på reisen mot en mer bærekraftig fremtid med Norenco og NORSIRK!