For andre år på rad viser Norsirk at det var riktig å satse på produsentansvar for emballasje i eget hus. Hele 48 % materialgjenvinningsgrad på plastemballasje etter en prosentvis vekst på 47 % i kundemassen på ett år viser hvorfor, sier administrerende direktør i Norsirk, Stig Ervik.
Utfordrende å komme inn på markedet
Det er ingen hemmelighet at konkurransen på produsentansvar for emballasje har vært utfordrende for Norsirk. Ervik kan fortelle at selv 2 år etter at Norsirk ble operative på emballasjemarkedet, er det sterke meninger om at det ikke er plass til Norsirk i dette markedet.
-Dagligvarebransjen har vært de som har snakket høyest om at det er bedre å gå tilbake til kun èn produsentansvarsordning, som er «utprøvd og effektiv», sier Ervik. Han viser til at det både på bransjesamlinger og på politiske arenaer hvor hans ansatte har vært tilstede presenteres og argumenteres for at det kun bør være ett returselskap i markedet – og da er det ikke Norsirk det snakkes om, konstaterer Ervik.
Lite gjennomtenkt
-Argumentasjonen som treffer oss går på at én ordning vil løse gratispassasjerproblematikken i bransjen, samt bidra til nødvendig finansiering av fremtidig måloppnåelse, forteller Ervik. Han mener Norsirk soleklart har vist allerede etter to år med drift at det er mulig å oppnå EU-målene som er satt. Han påpeker at gratispassasjerproblematikken ikke var løst de årene det kun var ett selskap på markedet, og påpeker at argumentasjonen er lite seriøs.
Ønsker en av de virkelig store på banen
-Vi er fortsatt et relativt lite returselskap innen emballasjesegmentet, men vi ser jo frem til at noen fra matvarebransjen eller dagligvarebransjen snart skjønner at gjennom Norsirk kan de få den måloppnåelsen andre mener ikke er mulig å få på plass uten at vi forsvinner. Kravene om materialgjenvinning av emballasjeplast er 50% innen 2025, Norsirk leverte 48% i år.
Markant forskjell
Mellom de to godkjente retursystemene for emballasjeplast er differansen i materialgjenvinningsgrad mellom nykommeren på markedet og det erfarne returselskapet på nesten 20 % for 2021. Grønt Punkt Norge opplyser på sine nettsider at deres materialgjenvinningsgrad på emballasjeplast i 2021 var på 29%.
Kundene tilfredse
Avslutningsvis viser Ervik til kundetilfredshetsundersøkelsen Norsirk nettopp har kjørt – hvor 9 av 10 anbefaler Norsirk for andre år på rad. -Kundene våre har talt, og det resultatet er vi også godt fornøyde med, smiler Ervik.