En problemstilling jeg ofte blir stilt ovenfor er om kasserte batterier er farlig avfall. Det har ikke alltid vært like lett å svare på. EU har også sett at dette har vært en utfordring og de har derfor prøvd å rydde opp. Det ligger nå an til en oppdatering av europeisk avfallsliste.
Begrepet «farlig avfall» skal kunne være beskrivende for en rekke forskjellige avfallstyper, men det førende prinsippet er om avfallet kan påføre skade på miljø og helse. Dette er ofte vanskelig å kvantifisere, så derfor benyttes det såkalte faresetninger, fareklasser og farekategorier for å bestemme om avfallet er farlig eller ikke. Dette defineres som enkle formler som sier noe om innholdet i avfallet. Formlene gir en poengsum som gir føringen for statusen til avfallet. Derfor er det ofte innholdet som dikterer status, eller sagt på en annen måte, om avfallet er farlig eller ikke er konsentrasjonsavhengig. I tillegg er det også andre kriterier som kan påvirke om avfallet er farlig, slik som for eksempel brannrisikoen eller egenskaper relatert til eksponering.
Avfallsdeklarering.no (som driftes av Miljødirektoratet og Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet) definerer farlig avfall som:
«Farlig avfall er avfall som kan forårsake skader på dyr, mennesker eller miljø dersom det ikke tas forsvarlig hånd om. Årsaker til dette kan være at det er brennbart, etsende, giftig, påvirker arveanleggene eller fremkaller allergiske reaksjoner…»
Farlig avfall er også definert i avfallsforskriften kapittel 11, men den vurderingen er for omfattende til å gjengi her.
Avfallsbesitter er selv ansvarlig for å avklare om avfallet er farlig eller ikke. Hvis avfallsbesitter er i tvil, bør «føre-var-prinsippet» gjelde.
I Norge har vi norske avfallskoder som gir føringer om avfallet er farlig. Norske farlig avfallskoder innunder «NS 9431 - Klassifikasjon av avfall» definerer 7000-serien som farlig avfall. I tillegg finnes det en europeisk avfallsliste som også har egne koder for farlig avfall. Det er ikke helt samsvar mellom det norske og europeiske systemet. Dette kan skape forvirring.
For å gjøre det enda mer forvirrende har vi et begrep som heter farlig gods. Det omhandler varer/produkter som er farlige å transportere. Farlig avfall kan være farlig gods, men ikke alltid. Farlig gods på landevei styres av ADR-regelverket.
Et tredje begrep som er med på å skape forvirring er meldepliktig avfall i henhold til Basel-konvensjonen. I Norge er det grensekryssforordningen som styrer dette.
Det gjelder å ha et klart skille mellom begrepene farlig avfall, farlig gods, og meldepliktig avfall når man diskuterer disse.
Det er utbredt med forskjellig tolkning og håndheving av regelverket i EU. Altså i noen land kan kasserte batterier være farlig avfall, mens i andre er det ikke det. Forskjellig praksis fører til problemer ved transport og behandling når det gjelder blant annet tillatelser. Uklare regler gir rom for konkurransevridning.
Kasserte litium-baserte batteri, slik som litium-ion batteri og primære litiumbatteri, er et godt eksempel på hvorfor det kan være vanskelig være sikker på om dette er farlig avfall. Siden vi er i Norge, må vi være i henhold til NS 9431 - Klassifikasjon av avfall. Da ser vi at avfallskode 7094 - litiumbatterier er mest relevant. Siden denne koden er i 7000-serien, så er det farlig avfall.
Hvis vi går inn på «Spørsmål og svar» på https://www.avfallsdeklarering.no/Hjelp/sporsmal-og-svar så kan man se på spørsmålet: «Hvordan skal man deklarere litium batterier?» Der står det:
«Hvis litium batterier er farlig avfall skal en passende EAL-kode for farlig avfall benyttes, f.eks. 160121*, 160215*, eller 200133*. Avfallsstoffnummer er i disse tilfellene 7094.
Hvis litium batterier ikke er farlig avfall (EAL-kode 160605), skal de ikke deklareres.»
Dette gir en åpning for at litium-baserte batterier kan både våre farlig avfall og ikke farlig avfall. Hva skal man tenke da? Skal man bare velge det som er mest beleilig? Nei, men her trenger man litt mer inngående forståelse for hva litium-baserte batterier egentlig er. Kasserte litium-baserte batterier er ikke en homogen fraksjon. Litium-baserte batterier er en stor familie av mange forskjellige typer batterier, alle med litt forskjellig innhold og dermed egenskaper. Det betyr at noen av disse kasserte batteriene kan ha innhold/egenskaper som gjør de til farlig avfall, mens andre er ikke det. Likevel klarer ikke jeg (med doktorgrad i litium-ion batterier og 6 års erfaring i avfallsbransjen) å komme på en eneste type litium-baserte batterier som ikke inneholder farlige kjemikalier eller har farlige egenskaper. Det må i så fall være noen utopiske fremtidsbatterier, som vi ikke har i avfallsstrømmen. I tillegg vil du som avfallsbesitter av kasserte batterier sjeldent vite nøyaktig innhold på batteriene eller tilstanden på disse. Dessuten vil de kasserte batteriene ofte være en usortert blanding av forskjellige batterier. Min tolkning blir derfor at litium-baserte batterier bør i nesten alle tilfeller være farlig avfall.
De kasserte batteriene transporteres ofte ut av landet for gjenvinning og går hovedsakelig til andre europeiske land. Da oppdager man fort at norske avfallskoder ikke er tilstrekkelig. Batteriene må kategoriseres i henhold til europeisk avfallsliste. Nå starter forvirringen for alvor. I Europa er det forskjellig praksis for hvordan man definerer litium-baserte batterier. Statusen på batteriene kan altså endres når de krysser landegrensene.
Det er heldigvis snart slutt på denne forvirringen. Europeisk avfallsliste skal oppdateres som en følge av ny batteriforordning, slik at man får en felles praksis i Europa. Oppdatert europeisk avfallsliste er forespeilet å komme i slutten av 2024. Nå vil nesten alle kasserte batterityper (og batteriavfall fra produksjon og gjenvinning) bli definert som farlig avfall. Det betyr like konkurranse vilkår for europeiske aktører.
Som en konsekvens av dette har NORSIRK bidratt i Standard Norge sitt arbeid med å oppdatere den norske avfallslisten. Målet er blant annet å harmonisere den norske listen med den europeiske.
En annen grunn til at EU har definert kasserte batterier og batteriavfall som farlig avfall, er for å prøve å hindre lekkasjer av kritiske råvarer ut fra Europa. Jeg er ikke sikker på om dette lar seg gjøre med å definere batterier som farlig avfall, men forsyningssikkerhet får bli tema for en annen gang.