37 % vekst på tre kvartaler er resultatet til nå for emballasjesatsningen til Norsirk. - I løpet av 2021 har Norsirks emballasjesatsing vokst bra, sier Stian Holmen, salgsdirektør i Norsirk. -Hele 37 % har vi vokst i løpet av de tre første kvartalene i år, og det er vi godt fornøyde med. Han påpeker at tatt i betraktning at det har vært en pandemi også i Norge i deler av denne perioden, er salgsteamet fornøyde.
Kundeservice er viktig
Begrunnelsen for at Norsirk vokser er flere, mener salgsdirektøren. -Vi får svært
høye score på kundeservice, og opplever at det kommer bedrifter til oss nettopp av den grunn. Han mener at det faktum at Norsirk er en utfordrer på markedet, også er en årsak til at bedrifter velger Norsirk som sitt returselskap for emballasje. -Mange er nysgjerrige på vår historie, hvordan vi, etter noe støy i en oppstartsfase, kom dit vi er i dag med 50% materialgjenvinningsgrad, med en innsamlingsgrad på over 100% og ansvaret for all husholdningsplast i Oslo Kommune. Holmen mener at det å utfordre et monopol og måtte stå i sterk motvind, er noe flere selskaper kan kjenne seg igjen i, og derfor velger de Norsirk som returselskap på emballasje.
Enkelt
I tillegg mener Holmen det er et pluss at tre returordninger blir ivaretatt av ett selskap. -Det er Norsirk som er godkjent og som har ansvaret for innsamling og drift av kapittel 1, 3 og 7 i avfallsforskriften, ingen andre. Det tror jeg er en styrke – ansvaret ligger på ett sted, fakturaen kommer fra ett sted, kundeservicen utføres av den samme personen for alle tre ordningen. Han fortsetter; -Det er klart at i en hektisk hverdag er tid en ressurs som er viktig for de fleste, derfor har vi tilrettelagt for det gjennom utviklingen av web-portalen vår. Det skal være enkelt å ta produsentansvar gjennom Norsirk, understreker salgsdirektøren.
Spennende kunde fra næringsmiddelindustrien
Siste kunde som signerte avtale med Norsirk er selskapet
Skala. På sine egne nettsider skriver Skala at de er Norges største kompetansesenter for næringsmidler. -Det er flere årsaker til at Skala er en spennende kunde å få med på laget, mener kommunikasjonsdirektør i Norsirk, Guro Kjørsvik Husby. -For det første kommer de fra en bransje som vi tradisjonelt ikke har mange kunder, nemlig næringsmiddelindustrien. Hun fortsetter; -Det er likevel viljen Skala viser ved å starte samtaler med oss umiddelbart om hvordan vi kan samarbeide og bli bedre på bærekraft som engasjerer meg, smiler kommunikasjonsdirektøren. -Slike kunder er jo drømmekunder! Selskaper og bedrifter som vil mer en kun å få ivaretatt et produsentansvar - så får tiden heller vise hva vi kan få til sammen, smiler Husby, som ser frem mot mer dialog med Norsirks siste nye kunde på produsentansvar.