28. april 2016 av Guro Kjørsvik Husby
Tolletaten har over flere år hatt avtaler med private produsentansvarsordninger, og har gjennom sitt TVINN-system krevd inn miljøgebyrer på vegne av blant annet produsentansvarsordninger for bil, dekk, EE-produkter og batterier. Dette har ført til dels store kunnskapshull hos mange som importerer produkter som hører hjemme i en produsentansvarsordning. For mange vet ikke hva de faktureres for gjennom TVINN-systemet, Tolletaten sitt deklarerings og innkrevingssystem. Store importører av EE-produkter har over flere år ikke vært klar over at miljøgebyrene deres på elektriske og elektroniske produkter er to fakturalinjer på en samlefaktura fra TAD – som er merket med RR- og RK-gebyr. Tilsvarende gjelder batterier – men da med andre forkortelser. I tillegg til alle som ikke har vært klar over størrelsen på egne miljøgebyrer – har et annet problem vært at importører som er kunde av produsentansvarsselskaper med andre innkrevingsrutiner (altså ikke avtale med TAD) er blitt urettmessig trukket for eksempelvis RR- og RK-gebyrer av speditører som ikke har kontroll over hvilke kunder som hører til dette eller hint produsentansvarsselskap.
Tolletaten har nå sagt opp alle avtaler om innkreving av miljøgebyrer på vegne av private produsentansvarsselskaper. Fra og med juli i år vil alle som er med i en produsentansvarsordning motta en faktura fra eget produsentansvarsselskap – og dermed blir gjort oppmerksomme på denne kostnaden. Og nettopp for å synliggjøre denne kostnaden er det svært positivt at Tolletaten har sagt opp sine avtaler om innkreving av miljøgebyrer gjennom TVINN-systemet. Hvis man som bedriftseier ikke er klar over at det er knyttet kostnader til en lovpålagt produsentansvarsordning, hindrer det også muligheten for konkurranse i markedet. Og slik markedet er i dag – med 5 godkjente tilbydere av produsentansvar for EE-avfall i Norge – er det klart at å gjøre de som er med og betaler for innsamling, miljøsanering og gjenvinning av EE-avfall oppmerksomme på de faktiske kostnaden hos sitt produsentansvarsselskap – er svært viktig for konkurransen i markedet.